Várandósság férfi szemmel

A szó, amit jobb, ha mihamarabb megszoksz: változás. Nőként sem egyszerű átélni, mi történik a testtel és lélekkel várandósság alatt, hát még férfiként! Bemutatjuk a legfontosabb változásokat, amelyekkel leendő apukaként szembesülhetsz, és segítünk, hogyan támogathatod párodat.

A családdá válás felé vezető, izgalmas úton, a terhesség alatt kedvesed fokozott megterhelésnek van kitéve, hiszen a várandósság fizikai nehézségeit a hölgyek viselik. Férfiként számodra is sokszor érthetetlen, mi történik ilyenkor egy nő testével? Ahogy az is minden bizonnyal elképzelhetetlen, hogy milyen hormonok okozta érzelmi hullámvasúton is ül most kedvesed, hiszen bármikor és bármi miatt képes elpityeredni. Ez azonban nem jelenti azt, hogy a gyermekvárás örömét ne élhetnétek meg együtt, vagy hogy ne tudnád segíteni párodat a terhesség alatt. Segítünk a benne zajló testi-lelki folyamatok megértésében!

A legfontosabb, amihez érdemes mielőbb hozzászoknod, az a változás, ugyanis kedvesed folyamatos testi-lelki átalakuláson megy keresztül a kilenc hónap során. Ez kimerítő lehet számára – de akár számodra is, ha nem készülsz fel rá előre. Összeszedtük, mikor miben tudsz párodnak segíteni!

A várandósság első szakasza (kb. a 14. hétig): kedvesed fáradtnak érezheti magát, reggeli rosszullétek gyötörhetik, gyakori hangulatingadozással találhatja szembe magát, és többször fordulhat elő, hogy apróságok is idegesítik, zavarják.

  • Légy türelmes és megértő: a hormonok különös módon hathatnak ilyenkor a terhes kismamára. Légy segítőkész: ha zavarják az illatok, készítsd inkább te ebédet vagy tedd félre kedvenc after shave-ed; ha kimerültnek érzi magát, segíts be jobban a házimunkába![1]

A várandósság középső szakasza (kb. 15-26 hét): ekkora már általában elmúlik a rosszullét és a hangulatingadozás, azonban a növekvő pocak és a továbbra is tomboló hormonok újabb kihívásokat jelenthetnek. Előfordulhat például, hogy kedvesed másképp, vagy egyáltalán nem kívánja az intim együttléteket.

  • Légy elfogadó: testének változásai bizonyára párodnak is nehézségeket okoznak. Legyetek kreatívak, próbáljatok ki mindkettőtök számára kényelmes és komfortos pózokat! Vagy ha kedvesednek jobban esik, éljétek meg máshogy az intimitást: simogasd, cirógasd, bújjatok össze![2]

A várandósság utolsó szakasza (kb. 27-40. hét): gyermeked leendő édesanyja, ekkor már igen méretes pocakja miatt nagyon fáradtnak, kimerültnek érezheti magát. Fokozódik a fizikai megterhelés, háta és lábai fájhatnak, nehézséget okozhat neki az állás, de akár az ülés és a fekvés is!

  • Hatalmas segítség lehet számára, ha ilyenkor minél nagyobb kényelmet igyekszel neki biztosítani, vagy ha átvállalod a házimunka, a bevásárlás oroszlánrészét. Légy türelmes, ha lassabban, nehézkesebben végzi a mindennapok teendőit, vagy ha gyakran fáradt![3]

Mit tehetsz még azért, hogy mindkettőtök számára megkönnyítsd és élvezetessé tedd a gyermekvárást?

Ragaszkodj hozzá! tippek:

  • Vegyél részt az előkészületekben! Kezdjetek el együtt egészségesebben étkezni és rendszeresen sportolni, kísérd el kedvesedet az orvosi vizsgálatokra, beszéljétek át a szülés kapcsán a legfontosabbakat. Vegyél részt a várakozás élményében!
  • Készüljetek közösen lelkileg a kis trónörökös érkezésére! Beszélgessetek, tervezgessetek együtt, gondolkodjatok a lehetséges neveken, osszátok meg egymással szüleitektől hallott saját kisbabakori történeteiteket! Így amellett, hogy együtt készültök a csöppség érkezésére, a kettőtök kapcsolatát is még tovább erősíthetitek!
  • Beszélgessetek – sokat és őszintén! A gyermekvárás, a szülés és a szülővé válás mindkettőtökben ezernyi kérdést vethet fel, érzelmek sokféleségét élhetitek át. Osszátok meg egymással kételyeiteket és érzéseiteket, támogassátok egymást! Fontos, hogy te is megnyílj – így lehetsz kedvesed számára igazi támasz ebben a megterhelő, de örömteli időszakban.

Még csak tervezgetitek a kisbabát? Itt hasznos tippeket találhatsz azzal kapcsolatban, mit tehetsz férfiként a sikeres fogantatás érdekében!



[1] https://www.nhs.uk/conditions/pregnancy-and-baby/dad-to-be-pregnant-partner/

[2] https://www.pregnancybirthbaby.org.au/supporting-your-partner-during-pregnancy

[3] https://www.nhs.uk/conditions/pregnancy-and-baby/dad-to-be-pregnant-partner/