Most
tervezitek?

Úgy érzitek, hogy egy kisbabával együtt válna igazán kerekké számotokra a világ? Mindketten őszintén úgy gondoljátok, kapcsolatotok eljutott ahhoz a lépcsőfokhoz, hogy boldogan vállalnátok egy csöppség érkezését?

A gyermekvállalás életünk egyik legnagyobb döntése, tele izgalmakkal, kihívásokkal és semmi máshoz nem hasonlítható szépségekkel. A nagy döntés meghozatala előtt azonban megannyi gondolat foglalkoztat minket: milyen lesz az, amikor már nem csak Ő és én vagyunk? Hogyan készíthetjük fel testüket-lelkünket és kapcsolatunkat a pici fogadására? Mikkel segíthetjük a teherbe esést?

Természetesen egy új élet megfoganása nem csak elhatározás kérdése, bizony előfordulhatnak nehézségek. Azonban, ha odafigyelünk egészségünkre, rendszeresen mozgunk és betartunk néhány egyszerű táplálkozási tanácsot, a teherbeesés esélyeit is növelhetjük. Mindehhez szeretnénk iránymutatást adni Nektek az oldalunkon található információkkal, érdekességekkel és tippekkel. Közérthető formában sorakoztatjuk fel azokat a területeket és tényezőket, amelyekre leginkább érdemes figyelni, ha úgy érzitek, elérkezett a családalapítás ideje.

Étkezés

Minden ember szervezete más és más. Igaz ez a nők termékenységére is, amely ráadásul az idő előrehaladtával egyre csökken. Azonban sokat tehetünk azért, hogy nagyobb eséllyel foganjon meg a baba, ha az elhatározás már megvan a gyermekvállalásra. Az első és legfontosabb szervezetünk felkészítése. A nőknek már a fogantatás előtt érdemes ügyelniük a kiegyensúlyozott táplálkozásra, mivel hormonháztartásunk egyensúlyát a bevitt tápanyagokkal pozitívan befolyásolhatjuk. Ezt az étkezési „négy T” szabállyal tehetjük egyszerűbbé:

Természetes alapanyagok

Az utóbbi években mind divatosabbá váltak az ún. „kézműves” termékek, mivel egyre többen eszmélnek rá: nem mindegy, milyen alapanyagokból készült ételeket fogyasztunk. A hétköznapokban is érdemes erre odafigyelnünk. Fordítsunk több energiát arra, hogy gondosan összeválogatott alapanyagokból házilag készítsük el a reggelinket, ebédünket, ne pedig munkába menet kapjunk be egy-egy péksüteményt, vagy a sarki kifőzdében vegyük meg az aktuális menüt. Így elejét vehetjük annak, hogy a kelleténél több tartósítószerrel, színezékkel és mesterséges ízfokozóval terheljük szervezetünket. Még ha időigényesnek is tűnik az otthoni főzőcskézés vagy az alapanyagok beszerzése, testünk hosszú távon meghálálja a gondoskodást.

Tápanyagokban gazdag ételek

Érdemes elkerülni az olyan feldolgozott élelmiszereket, amelyek összetevői között több ismeretlen kifejezést találunk, mint amennyit be tudunk azonosítani. Ezek az ételek rendszerint rengeteg hozzáadott cukrot, tartósítószert, színezéket és ízfokozót, sót tartalmaznak, de talán ennél is nagyobb probléma, hogy híján vannak az értékes tápanyagoknak. Az előállításuk során ugyanis pont a vitaminok és ásványi anyagok tűnnek el belőlük. Igyekezzünk ezért minél több friss élelmiszert fogyasztani! Fontos, hogy napi rendszerességgel együnk zöldségeket, gyümölcsöket, és válasszuk inkább a teljes kiőrlésű gabonaféléket. Emellett a sejtek és szövetek épülésében nagy szerepet betöltő fehérjék is fontos részét kell, hogy képezzék étrendünknek.

Tudatosság

Egy nőnek nem csupán a terhesség alatt, hanem már jóval a fogantatás előtt érdemes nagyfokú tudatosságra és mértéktartásra törekednie. Fontos a káros szenvedélyek, úgymint a dohányzás vagy a túlzott alkoholfogyasztás mellőzése. Emellett már a terhesség tervezésekor nem árt rendszeres napirendet kialakítani: a napi ötszöri, kis mennyiségben történő étkezés például segít kordában tartani az inzulinszintet. Ez pedig azért különösen fontos, mert a magas inzulinszint férfi hormon túltermelést okozhat a petefészkekben, s a jelenlegi kutatási eredmények arra utalnak, hogy például a policisztás ovárium szindróma – röviden PCOS – a petefészkek hormentermelési zavarán alapul. Napjainkban a nők 10 százaléka kénytelen együtt élni ezzel a hormonális betegséggel, ami erősen megnehezíti a megtermékenyülést. Vény nélkül kapható, mio-inozit tartalmú étrend-kiegészítő készítményekkel is támogathatjuk teherbe esési esélyeinket.

Testsúly

Az alacsony testsúlyból fakadó alultápláltság, csakúgy, mint az elhízás, a hormonháztartás felborulásához vezethet, amely nem kedvez a fogamzásnak. A fenti három szabály betartásával sokat tehetünk azért, hogy testsúlyunk az ideális tartományban maradjon

Sport

Az egészséges, rendszeres és kiegyensúlyozott táplálkozás sokat segít abban, hogy szervezetünket felkészítsük a fogamzásra. De éppen ilyen fontos az aktív életmód, a rendszeres sport. Nézzük, hogyan is hat a mozgás.

A mozgásszegény életmód elhízáshoz, hormoneltolódáshoz vezethet. A teherbe eséshez viszont hormonháztartásunk megfelelő működésére van szükség. Ráadásul, ha plusz kilók vannak rajtunk, nem is érezzük jól magunkat a bőrünkben, ami nincs jó hatással kedélyállapotunkra sem.

Ha rendszeresen mozgunk, az kedvezően befolyásolja a szervezetünk vérellátását, ami pozitív hatással bírhat a hormonfolyamatokra. Így, ha látványos fogyást nem is eredményez a sport, szervezetünk meghálálja az aktívabb életmódot.

A megfelelő izomcsoportok erősítésével felkészülhetünk a terhességgel járó fokozottabb fizikai igénybevételre is. Különösen jó, ha a hasizmunkat és hátizmainkat már a várandósságot megelőzően erősítjük.

A mértékletesség és fokozatosság a sport esetében is rendkívül fontos. A lényeg, hogy ne muszájból csináljuk, hanem találjuk meg azt a számunkra legtökéletesebb mozgásformát, ami örömöt okoz, ami felszabadít. Legyen szó futásról, gyorsgyaloglásról, jógáról vagy akár tollaslabdáról, a hangsúly a rendszerességen van.

Ragaszkodj hozzá! tippek:

Sportoljatok együtt! Iratkozzatok be például bátran társastáncra, így nem csak mozogtok, hanem egy újabb közös élményforrással is gyarapodtok.

Szűrővizsgálatok

Ahogy a megfelelő táplálkozással és a rendszeres mozgással kapcsolatban rámutattunk, mi magunk is sokat tehetünk a sikeres teherbe esésért. Azonban akadhatnak olyan körülmények, amelyek megnehezítik a fogamzást, és megfelelő szakorvosi segítségre lehet szükségünk. Ilyen nehezítő tényezők például az egymással egyébként szoros összefüggésben álló menstruációs zavarok, az inzulinrezisztencia és a policisztás ovárium (petefészek) szindróma, azaz a PCOS. Így már a terhesség tervezésekor érdemes a nőknek pár kérdést feltenniük magunknak:

  • Rendszertelen a menstruációm? Vérzészavarokkal küzdök?
  • Aknés, pattanásos-e a bőröm?
  • Tapasztalok-e fokozott szőrnövekedést az arcomon, mellkasomon?
  • Akadnak súlyproblémáim?

Amennyiben a legtöbb esetben igennel feleltünk, érdemes nőgyógyászunkkal őszintén beszélni ezekről családalapítási terveinkkel egyetemben. Ugyanis már a baba tervezésekor jó, ha tudjuk, szervezetünk is készen áll-e a fogantatásra. Kezelőorvosunk, amennyiben szükséges, a megfelelő szakorvoshoz irányít majd minket. Továbbá ne feledjük a rendszeres fogászati szűrővizsgálatot sem! Köztudott, hogy a terhesség alatt könnyebben romlanak a fogak, ezért nem árt, ha ép fogsorral készülünk fel a várandósságra.

Elmejáték

Tovább olvasok

Anyává válás = a rettegés arénája?

Tovább olvasok

„Bezzegelés” helyett…

Tovább olvasok

A hálószoba nem versenypálya

Tovább olvasok

Családalapítás: tudatosak a fiatalok!

Tovább olvasok

Stresszmentesítés indul!

Tovább olvasok

Ételed az életed

Tovább olvasok